Zidul Berlinului

Recunosc ca ajunsa in capitala Germaniei stiam destul de putine lucruri despre Zidul Berlinului si aveam de gand sa merg sa-l vad fiind mereu mentionat in listele cu atractii din Berlin. Lucrurile s-au schimbat insa cand, intr-o seara friguroasa, am decis sa incercam cateva scurtaturi spre statia de S-Bahn si ne-am trezit in apropiere de o mare bucata din zid ramasa inca in picioare.

O scurta istorie despre Zidul Berlinului

Zidul Berlinului a fost pentru multi ani un simbol al Războiului Rece. Dupa al doilea Razboi Mondial Germania a fost impartita ca influenta intre SUA si Rusia. Aceste zone de influenta au fost impuse si in Berlin ca si capitala, rezultand astfel 2 orase intr-unul: Berlinul de Vest, mai bogat si mai dezvoltat si Berlinul de Est, cu resurse mai putine. Pentru a separa Germania de Vest de RGD (Germania de Est) si a stopa exodul de forta de munca din Berlinul de Est catre Vest s-a inceput in 1961 constructia faimosului zid, cea mai cunoscută parte a frontierelor RDG-ului. Zidul a fost construit numai pe teritoriul est-german, constructorii asigurându-se că nu ajung pe teritoriul vest-berlinez.
De-a lungul timpului Zidul Berlinului a avut 4 variante, incepand de la un simplu gard de sarma ghimpata si evoluand catre cele 45.000 de secțiuni din beton armat. Ultima varianta a zidului avea montata pe creasta o teava lustruita pentru a impiedica escaladarea. Bariera care separare Berlinul de Vest de cel de Est curindea insa doua ziduri de beton, intre care se afla asa-numita „zona a mortii” de aproximativ 150m, acoperita cu nisip pentru a vedea pasii fugarilor si pazita de soldati inarmati.
Odata cu constructia lui au aparut situatiile absurde: familii despartite, oameni evacuati din casele lor aflate in zona zidului si ferestre acoperite. Au existat aproximativ 5.000 de tentative de evadare din Berlinul de Est incununate de succes.
Demolarea zidului s-a inceput dupa noiembrie 1989 si sfarsitul lui a fost sarbatorit printr-un concert pe 25 decembrie 1989. Dupa s-au nascut cantece asociate cu caderea zidului (Scorpions “Wind of change”).
Au existat opt puncte de trecere oficiale a Zidului care permiteau vizitele germanilor din vest. Cel mai faimos a fost cel din Friedrichstraße, Checkpoint Charlie, destinat personalului aliat și cetățenilor negermani. Casuta de lemn Checkpoint Charlie a fost inlocuita cu o baraca de metal, dar locatia a ramas aceeasi. Am fost si noi sa o vedem.

Zidul Berlinului azi

Din Zidul Berlinului au mai ramas astazi cateva ramasite. Sunt insa 3 sectiuni mai lungi in picioare: o secțiune de 80 m lângă Potsdamer Platz, o secțiune de-a lungul râului Spree numita și Galeria din cartierul de est și o a treia bucată la nord de Bernauer Straße. Pe langa acestea au mai ramas sectiuni mici din loc in loc, bucati raspandite in toate colturile lumii si faramituri transformate in suveniruri pentru turisti si vandute la orice colt de strada.
Prima noastra intalnire cu Zidul Berlinului a fost in holul hotelului Radisson Blu de langa Dom, unde intrasem sa vedea un acvariu imens. Ne-a surprins sa vedem o bucata din zid intr-un hotel.

Zidul Berlinului in hotelA doua intalnire si cea care ne-a si trezit interesul pentru monument a fost intr-o seara cand am cautat o scurtatura de la Checkpoint Charlie spre Postdamer platz. Acolo am gasit o portiune maricica si nu ne venea sa credem ca face parte din Zidul Berlinului. In capat am gasit si inscriptia care ne confirma banuielile.

A doua zi ne-am intors aici si am vizitat si Topographie des terrors de langa, un muze gratuit, interactiv, despre ororile nazistilor. Am mers apoi de-a lungul zidului citind si mesajele triste scrise pe el.

Dupa aceasta a doua intalnire oarecum facusem o obsesia din a identifica urme ale zidului prin oras. Gaseam uneori doar cate 2 placi ramase, alteori doar inscriptia in asfalt care marca locul prin care a trecut zidul, ca o cicatrice pe fata orasului.

Ultima bucata de zid vazuta a fost si cea mai lunga ramasa in picioare, cea de-a lungul raului Spree, Galeria din cartierul de Est. Plina de grafitti si pozata de atatea camere in acelasi timp, nu impresioneaza la fel de mult ca cea austera de langa Postdamer platz. Imi pare rau ca nu am vizitat si Muzeul Zidului de langa Checkpoint Charlie.

Zidul Berlinului Galeria din cartierul de EstNe mai facusem un obicei din a urmari un alt simbol al Germaniei de Est, Omul de la semafor sau Ampelmann, devenit intre timp un adevarat brand al orasului. In Germania de Est semafoarele afisau 2 omuleti intalniti numai aici. In Berlin sunt semafoare clasice, ca peste tot in Romania si semafoare cu acest Ampelmann.

Desi nu aveam in plan sa dedic timp special Zidului Berlinului, la fata locului am schimbat planurile. Am vazut multe bucati din acest Zid al Berlinului, dar data viitoare am de gand chiar sa fac un tur pe urma lui pentru a vedea si alte ramasite din el. Cred ca si asta e un mod de a vizita Berlinul!

Domul din Berlin, Germania

Domul din Berlin

Domul din Berlin este fara indoiala cea mai impresionanta biserica din capitala Germaniei. Noi am vizitat-o intr-o zi friguroasa de martie si daca la intrare ni s-a parut calduroasa si primitoare, pe final ne doream mult sa gasim mai repede iesirea.

In Domul din Berlin

Domul din Berlin, catedrala protestanta finalizata la inceputul secolului 20, este a treia biserica ridicata pe Insula Muzeelor, actuala inlocuindu-le pe primele doua. A fost bombordata si partial distrusa in al doilea Razboi Mondial, dar reconstruita apoi si deschisa din nou in 1993. Stiam ca interiorul are multe ornamente pentru o biserica protestanta, asa ca am si intrat sa o vedem.
Din afara bisericii se pot cumpara bilete de acces doar cu cardul. Chiar la intrare este insa si un stand unde se poate plati cash. Noi veneam dupa o plimbare prin frigul de martie si am intrat inghetati in catedrala. De aceea ni s-a parut foarte calduroasa si primitoare. Interiorul seamana mult cu al altor biserici vizitate: o orga imensa, banci pentru cei care vor sa se roage si statui de jur imrejur. Interesanta este forma rotunda a ei. Am zabovit putin pe o banca pentru a ne linisti si a admira cupola imensa, dar dupa cateva momenta am inceput urcarea spre primul etaj.

De la primul etaj am vazut interiorul din alt unghi. Ne-am oprit aici si pentru a vedea machetele domului expuse intr-o incapere separata.

Domul din Berlin este inca in lucru pe ici pe colo, dar asta nu ne-a oprit sa urcam mai mult pana ce am ajuns pe terasa.

Pe terasa Domului din Berlin

Dupa ce am parcurs un labirint lung si ingust care parea sa nu duca nicaieri, am gasit in sfarsit usa prin care se iesea pe terasa. Alaturi de cupola Parlamentului, acesta a fost celalalt punct de belvedere de unde am putut admira Berlinul de sus, din pacate tot prin ceata. Am facut un tur complet al ei facand cateva poze in ciuda vremii si apoi am coborat iar multele trepte pana la parter. De aici nu se poate iesi fara sa cobori in cripta catedralei (sau cel putin noi nu am cautat o alta iesire).

Cripta Domului din Berlin

Acesta a fost locul care ne-a schimbat parerea ca domul este un loc primitor. Cripta Domului din Berlin sau cripta Hohenzollerilor cum mai este numita adaposteste peste 90 de sarcofage ale membrilor regalitatii din Prusia (familia Hohenzoller). Unele simple, altele bogat ornate, unele mari si impunatoare, altele mici (probabil de copii), cele 90 de sarcofage aranjate in cripta si semiintunericul in care sunt expuse nu mi-au lasat un sentiment placut. Nu stiu daca de vina a fost lumina difuza, gandul ca sunt si copii ingropati acolo sau faptul ca nu stiam ca turul include si acest loc, dar am plecat de acolo cu dorinta de a iesit cat mai repede la lumina. Nu am facut poze. M-a frapat si constrastul puternic intre acest loc de ingropaciune, intunecos si solemn si magazinul de suveniruri, puternic luminat, in care intri direct din cripta. Am mai vazut alte cripte, am vizitat chiar si osuare si tot nu am plecat cu acea senzatie de tristete de acolo.

Domul din Berlin merita o oprire si o vizita in interior. Este impresionant atat exteriorul, cat si interiorul lui, dar daca voi intra a doua oara cred ca voi evita cumva cripta.

Obiective turistice in Berlin: 12 locuri de vizitat in capitala Germaniei

Nu stiam exact care sunt principalele obiective turistice de vizitat in Berlin cand am cumparat biletele pentru cel mai mare targ de turism din lume, ITB Berlin. Dar cu aceasta ocazie am inceput sa ma documentez gandindu-ma ca dupa-amiezile le voi folosi pentru explorarea orasului. Cand am constatat cate ai de facut in Berlin, dupa-amiezile s-au transformat in jumatati de zi si astfel am dedicat targului doar doua zile din cele patru petrecute in oras.
Desi am ajuns in prima zi de targ, am preferat sa ne plimbam si am inceput cu o explorare pe jos a centrului. Am petrecut patru zile aici si am avut timp sa decoperim cele mai frumoase locuri din capitala Germaniei.

Obiective turistice in Berlin:

1. Alexander platz si Turnul televiziunii:

Situate de o parte si de alta a liniei de S-bahn, Alexander platz si Turnul televiziunii sunt de obicei vizitate impreuna. In Alexander platz am vazut ceasul lumii si am intrat in cateva magazine, piata fiind marginita numai de magazine. In Turnul televiziunii nu am urcat pentru ca varful era in ceata si riscam sa nu vedem nimic.

2. Cel mai vechi cartier din Berlin: Nikolai viertel

O bucatica autentica de Berlin, Nicolai viertel este o reconstructie a orasului vechi dupa ce Berlinul a fost bombardat in al doilea Razboi mondial. Cred ca a fost locul meu preferat din Berlin, cu stradute pavate cu piatra cubica, cea mai veche biserica din oras (Biserica Kikolai care da si numele locului) si o atmosfera calda, primitoare. Farmecul locului este dat de detalii: o fantana cu cap de dragon, un numar de cladire cu ani multi in spate si simbolul orasului: ursul.

Biserica Nikolai din Berlin

3. Domul din Berlin:

In dom am petrecut aproape o ora pentru ca sunt multe de vazut si am detaliat intr-un articol separat cam ce este interesant aici.

4. Atractii turistice in Berlin: Insula muzeelor

Daca aveti o zi intreaga la dispozitie si sunteti pasionati de istorie, Insula Muzeelor este un rai pe pamant. Ne-am dorit mult sa vedem Poarta Babilonului expusa aici, dar din pacate este in renovare de cativa ani si mai dureaza alti cativa sa fie gata. Asa ca nu am intrat, dar ne-a ramas pe lista. Muzeele se poti vizita individual, dar exista si un bilet pentru a le vedea pe toate.

Insula muzeelor din Berlin

5. De vizitat in Berlin: Cladirea Parlamentului

Recomandata pe toate blogurile de pe care m-am informat, Cladirea Parlamentului cred ca ar trebui sa fie prima in lista cu locuri de vazut in Berlin. Vizitarea este gratuita, dar este nevoie de programare online pentru ca se intra in grupuri organizate, la ore fixe. La intrare ne-au cerut confirmarea rezervarii (noroc ca a mers netul si am aratat-o pe telefon) si cartile de identitate. Exista varianta de a face un tur in cladire si cupola sau de a urca doar in cupola de sticla. Am gasit locuri doar pentru a doua optiune, deci am mers pe pasarela din cupola, admirand cladirile importante din Berlin despre care ne povestea audioghidul. Daca plimbarea prin Berlin incepe aici, afli de la inceput care sunt locurile de vazut in Berlin si cateva detalii despre ele.

Cupola Parlamentului din Berlin

6. Neaparat de vazut in Berlin: Poarta Brandenburg

Considerata locul-simbol pentru Berlin, Poarta Brandenburg a fost construita in secolul 18 si apoi a facut parte din Zidul Berlinului. Am trecut de nenumarate ori pe langa ea si de fiecare data era plin de turisti langa.

Poarta Brandenburg din Berlin

7. Gradina Zoologica din Berlin:

Cea mai veche din Germania, cea mai vizitata din Europa si cea mai bogata in specii de animale din lume, Gradina Zoologica din Berlin este descrisa numai de superlative. Am trecut de cateva ori pe langa ea, dar nu am intrat. Planuim o noua escapada la Berlin dedicata copilului care sunt sigura sa s-ar bucura de asa o minunatie!

8. Parcurile Tiergarten si Tempelhof:

Berlin se mandreste cu spatiu verde din plin si cred ca asta il face ideal pentru un city break cu copii. Tiergarten este o gradina langa Zoo cam de 4 ori cat parcul Herastrau. Tempelhof, fost aeroport al Berlinului, este cel mai mare parc urban din Germania. Atractia aici este ca te poti plimba pe fostele piste de avion si poti face picnic in spatiul verde dintre ele. Noi ne-am plimbat scurt doar prin Tiergarten dar nu l-am gasit in cea mai buna forma, fiind martie.

Parcul Tiergarten din Berlin

9. Postdamer platz:

Si cand v-ati clatit ochii suficient cu natura si cladiri vechi, este timpul pentru o oprire in Postdamer platz, echivalenta cu o calatorie in viitor. Intesata de zgarie nori, cladiri din sticla si o arhitectura futurista, Postdamer platz este cel mai modern loc al Berlinului.

Postdamerplatz din Berlin

10. Zidul Berlinului:

Un zid cu istorie in spate si multe povesti al oamenilor despartiti de el, Zidul Berlinului mi se pare un concept socant. Mintea mea cuprinde cu greu semnificatia lui si rolul pentru care a fost construit. De aceea am inceput sa caut mai multe despre el si ii voi dedica un articol separat cuprinzand istoria lui si locuri din oras in care mai pot fi vazute bucati din el.

11. Checkpoint Charlie:

Si strans legat de istoria Zidului Berlinului este Checkpoint Charlie, un faimos punct de trecere din Berlinul de Est in cel de Vest, ramas si astazi in picioare

Checkpoint Charlie

12. Berlin Aquadom:

Situat chiar in holul hotelului Radisson Blu de langa Dom, Aquadom este un acvariu imens cu un lift interior din care vizitatorii admira pestii ca si cum ar fi in mijlocul lor. Eram foarte curioasa cum arata asa ca am intrat scurt in hotel, dar nu ne-am luat bilete pentru lift. Pentru copii cred ca este interesanta experienta.

Aquadom din Berlin

Si un bonus pentru pasionatii de cumparaturi: Mallul din Berlin, un gigant cu magazine pe 3 etaj si un subsol, numai bun de cascat ochii in vitrine si cheltuit banii!

Am ales doar 12 lucruri care sunt de vazut in Berlin. Sunt insa mult mai multe. Orasul este impanzit de muzee (al filmului, al Zidului Berlinului, al spionajului, Lego si chiar al figurilor de ceara). In plus are multe locuri parasite pentru cei pasionati de ele, cafenele, restaurante de tot felul si spectacole care mai de care mai atractive. Si daca timpul permite la o aruncatura de bat de oras se pot vizita Rakotzbrucke si frumoasa Dresda. Mi-am facut o lista cu ce as mai vrea sa vad cand ma voi intoarce si cap de lista este unul dintre tururile underground prin buncarele Berlinului vechi. Berlin nu este un oras frumos, dar este fascinant!

Cina intr-un restaurant cu o stea Michelin in Berlin

De mult timp imi doresc sa iau cina intr-un restaurant cu o stea Michelin. La fiecare iesire din tara ma apucam sa caut astfel de restaurante, dar dorinta mi s-a implinit la Berlin, chiar de 8 martie.

Ce este un restaurant cu stele Michelin?

Anvelopele Michelin sunt destul de cunoscute in Romania, iar numele lor chiar are legatura cu celebrul ghid Michelin. Producatorii anvelopelor s-au gandit la inceputul secolului trecut sa intocmeasca un ghid cu cele mai bune restaurante si locuri de dormit initial din Franta si apoi din intreaga lume. Astfel s-a nascut ghidul Michelin, un ghid de calatorie inca folosit intens de turisti. Dar povestea merge mai departe si aceiasi proprietari s-au gandit sa clasifice restaurantele acordandu-le stele. Numarul maxim de stele primit este de trei, iar stelele se acorda in urma vizitelor secrete ale inspectorilor Michelin. Un restaurant cu o stea Michelin reprezinta garantia unei experiente culinare de exceptie, iar restaurantele cu 2 si 3 stele deja merita o calatorie in sine pana la ele. Stelele sunt acordate atat de rar si cu atata strictete incat in Romania nu exista niciun astfel de restaurant. Si pot fi retrase mult mai usor decat au fost obtinute.
Stiind toate acestea imi doream mult sa traiesc experienta unei cine intr-un restaurant cu stele Michelin. Pot numara pe degetele de la o mana momentele in care am avut parte de o explozie de artificii pe papilele gustative si voiam sa le repet.

Cina in Berlin

Cum a fost cina la un restaurant cu o stea Michelin?

Voi mentiona din start ca nu a fost atat de spectaculoasa pe cat ma asteptam sau asteptarile mele au fost prea ridicate. Citisem de nenumarate ori lista restaurantelor cu stele Michelin din Berlin, ma uitasem pe meniurile lor si intr-un final am ales restaurantul Bieberbau. Dupa cateva mailuri si telefoane schimbate cu ei am reusit sa rezervam o masa chiar pe 8 martie. Plimbarea lunga prin Berlin s-a terminat la ora cinei in fata restaurantului. Amplasat la parterul unei cladiri si cu o atmosfera intima, fara muzica, localul are doar cateva mese si un meniu cu 10 feluri de mancare, inclusiv desert. Poti alege varianta cu 3 feluri, 4 feluri sau 5 dintre cele 10. Fiind seara am zis ca trei sunt suficiente si le-am combinat astfel incat sa gustam macar sase din tot meniul. Am incercat pe rand porumbel salbatic, somon cu legume, vitel cu piure, selectie de branzeturi si inghetata neagra cu ardei iute. Inainte de fiecare fel chelnerul ne prezenta pe scurt ce vom manca si intre feluri, cu complimente din partea chefului, mai primeam mini gustari: humus pe o piatra, cartof dulce cu icre, unt cremos ca o frisca si nuga (preferata mea!). Mancarurile aveau un gust deosebit fata de ce mananc in mod normal, dar nu impresionant. Bauturile aveau preturi chiar mici fata de ce ma asteptam (3 euro o apa). Recunosc ca am plecat putin dezamagita de acolo. Nu avusesem parte de focuri de artificii culinare, dar pe drum am tot facut glume ca tocmai mancasem gugustiuc(porumbel salbatic).

Selectie de branzeturi in Berlin

Pe bucketul listul meu nu se afla multe lucruri, dar experienta unei cine intr-un restaurant cu o stea Michelin e acolo de ceva timp. La Berlin am reusit sa o bifez, chiar daca nu cu tot fastul sperat. Si la Targul de turism am mai bifat ceva de pe lista: un tatuaj cu hena.

Zidul Berlinului – istoria si ramasitele lui azi

Berlin: transport public si restaurante recomandate

Transportul public in Berlin

In Berlin am ajuns doar pentru ca am participat la ITB 2018, cel mai mare targ de turism din lume. Altfel orasul era destul de jos in lista mea cu locuri de vizitat in lume. Dar pentru ca urma sa petrec 4 zile acolo am inceput sa ma interesez despre unde am putea sa mancam si despre cum este transportul in Berlin. La locuri de mancat in Berlin am gasit atatea sugestii ca nu stiam pe care sa il alegem. Iar transportul este atat de bine organizat ca am fi putut sa nu ne interesam deloc si tot ne-am fi descurcat cu brio!

Restaurante in Berlin unde se mananca bine:

Teoria cu “sa nu mananci langa atractiile turistice” o stiu foarte bine. Problema este ca de multe ori ne-a apucat foamea fix langa ele si am ajuns sa platim mult pentru o masa asa s-asa. Dupa cateva astfel de experiente am inceput sa caut si recomandari de restaurante inainte de fiecare city break. Asa ca mi-am facut si o lista cu locuri de mancat in Berlin. Nu am ajuns chiar la toate, dar lista ne-a fost foarte utila. Dintre cele de pe lista am incercat:

1. Restaurant bun in Berlin: L’Osteria Bikini

In prima seara am cutreierat prin oras putin pe jos dar mai mult cu autobuzul si, in plimbarile noastre am ajuns si aproape de Zoo. Aveam recomandare pentru un restaurant din zona, asa ca ne-am oprit aici, la l’Osteria Bikini. A fost ciudat ca prima alegere sa fie un restaurant italienesc, dar berlinezii se bucura de o varietate de mancaruri din toate colturile lumii. Asa ca ne-am bucurat si noi de o pizza excelenta si panacota si tiramisu facute de ei. Ne-a atras faptul ca restaurantul era plin si cu greu am gasit o masa libera. Deci recomandarea primita a fost una buna.

2. Restaurant de lux in Berlin: Biberbau, o stea Michelin

Am ajuns aici pentru ca voiam sa tai ceva de pe bucket list: sa mananc intr-un restaurant cu o stea Michelin. Experienta a fost deosebita, asa ca I-am dedicat un intreg articol.

Restaurante in Berlin unde se mananca bine

3. Burgermeister Berlin

Nu sunt mare fana burgeri, dar cand am citit ca Andrew Zimmern de la Bizzare Foods a zis ca la Burgermeister a mancat cei mai buni burgeri din Europa am dat tot programul peste cap ca sa ajungem aici. Nu ne-a venit sa credem cand am vazut ca Burgermeister este o dugheana sub un pod, dar coada de minim 20 de persoane si zambetul celor care ieseau victoriosi cu mancarea in mana ne-a dat de inteles ca merita asteptarea. Am stat cred ca vreo 5 minute la coada asteptandu-ne randul nerabdatori cand brusc, de la mirosul de prajeala, mi s-a facut rau si greata. Nu mi-a mai trebuit niciun burger – nu voiam decat sa plec cat mai repede si sa nu mai simt mirosul. In ziua aceea doar fructe am reusit sa mananc, deci eu nu as recomanda localul decat celor cu stomacul mai tare.

4. Mic dejun in Berlin

Nu am avut micul dejun la hotel si in primele 2 dimineti ne opream la o brutarie de cartier care pentru 6 euro ne servea cafea si omleta cu unt si paine. In ultima zi am zis sa incercam ceva deosebit si am luat de pe tripadvisor topul restaurantelor din Berlin recomandate pentru micul dejun. Prima oprire: Zeit fur brot. Nu ne-am apropiat insa prea mult de el cand am vazut coada imensa care iesea din local si oamenii care mancau doar cornuri si cafea.
    A doua oprire a fost la What do you fancy love?, vis-a-vis de Zeit fur Brot. Aici ne si asezasem la masa cand am vazut iar in meniu doar cafea, gogosi si cornuri. Noi cautam ceva consistent nu dulceturi pe stomacul gol. Ne-am ridicat si ne-am dus dupa colt la Rose garden Berlin, unde serveau cel mai hipsteresc mic dejun pe care l-am vazut la niste preturi destul de maricele. Nu am gasit ceva clasic in meniu asa ca am traversat strada spre o cafenea banala, fara eticheta tripadvisor, unde am mancat iar omleta si cafea la niste preturi ok. Am pierdut o ora alergand dupa micul dejun ca sa constatam ca de fapt gusturile noastre nu se potrivesc cu cele de pe tripadvisor pentru un mic dejun in Berlin.

5. Street food in Berlin

Si cand nu eram in preajma restaurantelor recomandate sau foame ne rodea doar putin apelam mereu la street food. Oricum am fi incercat-o pentru ca specialitatile de pe strada merita gustate in orice loc vizitat, asa ca ne-am luat pe rand diverse soiuri de covrigi (faimosii Brezel), cornuri cu tot felul de umpluturi si, bineinteles wursti (carnatii traditionali nemtesti).

Transport public in Berlin

Daca despre locuri de mancat in Berlin a fost mai greu sa ma interesez, transportul a fost usor de descifrat. Am intrat pe site-ul oficial pentru a afla tarife si rute, iar la fata locului lucrurile au mers ca unse. Transportul in Berlin este foarte bine organizat, cu retea de S-Bahn (un tren local care circula prin oras), U-Bahn (metroul), tramvaie si autobuze. Biletele sunt valabile in toata reteau si pentru cei care stau mai mult exista chiar abonamente de cateva zile. Unele abonamente sunt combinate cu Berlin card, un card care ofera reduceri la vizitarea principalelor atractii din oras. Pentru S-Bahn biletul se valideaza pe peron.

Transport in Berlin S-bahn
Mi s-a parut foarte util ca toate mijloacele de transport aveau panouri de pe care puteai afla ora venirii lor. Pentru cei grabiti care vor sa vada totul pe repede inainte exista si autobuzele turistice hop on hop off, cu statii la cele mai cunoscute obiective turistice. Noi am primit un pont inainte ca autobuzele 100 si 200 au trasee asemanatoare cu cele hop on hop off, asa ca le-am folosit din plin doar pe biletul standard.
Taxiul, ca peste tot, este mai scump, dar transportul public in Berlin este atat de bine pus la punct ca nu ai nevoie de el.
Mi-am facut bine lectia de acasa si, cu toate detalii pe care le aveam despre transportul in Berlin si lista cu locuri de mancat in Berlin, am fost pregatita sa descopar orasul si toate atractiile pe care le ofera.

12 Obiective turistice in Berlin

Cum a fost la Targul international de turism ITB Berlin 2018

Targul international de turism ITB Berlin 2018

Targul international de turism ITB Berlin 2018 a fost primul targ de turism la care am participat ca blogger acreditat. Primul! N-am mai fost nici macar in tara la vreunul, spre rusinea mea, macar ca sa am cu ce sa compar. Ce-mi veni cu ITB? Nici eu nu stiu, dar intr-o dimineata m-am trezit si mi-am zis “in 2018 trebuie sa ajung la ITB”. Lucrurile nu au stat chiar asa si de cativa ani stiam de ITB, vedeam ca toti profesionistii din turism au fost macar o data pe acolo si citeam pe bloguri internationale despre colaborari incepute la targ. Nu a fost nevoie decat sa ma decid cand sa merg, pentru ca “de ce”-ul, desi destul de vag, era conturat de ceva timp. Am vrut sa profit la maxim de eveniment asa ca am inceput din timp cu pregatirile.

Pregatiri pentru Targul international de turism ITB Berlin 2018

Stiam ca ITB Berlin este cel mai mare targ de turism din lume, ca toate tarile de vizitat sunt prezente cu un stand mai mic sau mai mare si ca aici este locul potrivit pentru a afla ultimele tendinte in lumea calatoriilor. Si mi-am dorit sa ma duc bine pregatita.
Dupa ce am cumparat biletele de avion si am rezervat cazarea cu cateva luni inainte, am aplicat pentru acreditarea de blogger. Este necesar sa indeplinesti cateva criterii notate pe site si sa le trimiti o scurta prezentare. Dupa cateva zile am primit mailul de confirmare si de atunci am inceput sa ma documentez. In primul rand am citit articole despre cum sa te pregatesti pentru ITB, ca participant, dar in special ca blogger. Am inceput apoi sa citesc siteul oficial ITB care, desi cam stufos si greu de navigat, contine toate informatiile necesare. Am downloadat aplicatia ITB in telefon ca sa ma orientez mai bine la fata locului si am folosit de pe site zona de Virtual market pentru a-mi stabili intalnirile.

A fost bine ca am avut de acasa unele intalniri confirmate si planul destul de bine pus la punct pentru ca la fata locului unii expozanti nici nu voiau sa vorbeasca cu tine daca nu aveai programare. A fost bine si ca am citit toate acele sfaturi inainte si dintre cele mai importante au fost: sa ma imbrac profesionist pentru ca sunt intalniri de business, sa am pantofi comozi pentru ca e mult de mers, sa-mi stabilesc intalnirile cu ceva timp intre ele pentru a putea ajunge de la una la alta si sa particip la conferinte. Am citit si lucruri care mai mult m-au incurcat: ca mancarea si apa ar fi foarte scumpe deci in prima zi am venit cu pachetelul dupa mine si am constatat ca preturile nu difera mult de oras si ca in prima zi este foarte aglomerat si mai bine nu ma duc – mare greseala pentru ca am ratat unele evenimente importante.
Stiam ca primele 3 zile sunt pentru intalnirile oficiale si ultimele doua sunt pentru publicul larg, iar factorii de decizie pleaca de obicei inainte de ultimele 2 zile. In plus am mai aflat maruntisuri care s-au dovedit utile la fata locului: presa are un vestiar separat, gratuit, exista autobuze cu care poti merge intre diferitele locatii de la targ si multe altele.

Cum a fost la targul international de turism ITB Berlin 2018

In Berlin nu mai fusesem pana atunci si, desi eram nerabdatoare sa ajung la targ, prima zi am petrecut-o prin oras ajungand dupa-amiaza acolo. A doua zi dis de dimineata, in tinuta business, dar incaltata comod, cu carti de vizita la mine si o agenda pe care sa iau notite, ma urcam in S Bahn-ul care mergea la Messe Sud, cea mai apropiata statie de locatia targului. Stiam ca am nimerit bine pentru ca in S Bahn se auzeau toate limbile pamantului si toti aveau tinuta formala. La Messe Sud S-Bahnul s-a golit si oameni din toate colturile lumii s-au indreptat intr-o masa compacta spre locul targului. A fost de ajuns sa urmaresc puhoiul ca sa gasesc intrarea.
Targul international de turism ITB Berlin este ceva incredibil. Spatiul expozitional se intinde in peste 25 de hale, fiecare pe minim 2 etaje, totul organizat in stil nemtesc: toalete curate la tot pasul, harti peste tot ca sa iti fie usor sa te orientezi, indicatoare cu cele mai apropiate locatii si restaurante sau chioscuri in fiecare hol de trecere. Desi de multe ori am uitat in ce hala era ce ma interesa, niciodata nu m-am pierdut. Este foarte mult de mers pentru a ajunge peste tot, dar este organizat cu cap.

In cele 2 zile petrecute acolo am avut mai multe intalniri, am participat la 3 conferinte (desi mi-as fi dorit sa mai vad cateva) si am incercat sa vizitez cat mai multe standuri. Toata lumea vine cu gandul de a se promova aici, deci pentru bloggeri exista oportunitati nenumarate. Am gasit cai de colaborare chiar si cu cei care mi-au scris din start ca pentru Romania nu au buget.
Printre intalniri si conferinte am avut insa grija sa ma si bucur de eveniment. Fiecare tara incearca sa prezinte ce are mai atractiv si specific, asa ca in 2 zile poti face o calatorie in jurul lumii si exact asta am facut. Am vrut sa incerc cat mai multe experiente oferite de diversele destinatii, asa ca mi-am facut un tatuaj cu hena la standul Indiei, am plecat intr-o scurta excursie in lumea virtuala la standul celor din Las Vegas, am facut o plimbare cu Skoda in Praga anilor ‘30 la standul Cehiei, mi-am lasat parul impletit in codite la standul Germaniei si am luat o carte de bucate italienesti din Toscana.

Am fost si pe la standul Romaniei, dar neavand ochiul format nu am observat detaliile nefericite din fundal. Singurul lucru care m-a deranjat a fost faptul ca accesul in interior era foarte dificil din cauza pupitrelor diversilor expozanti si a portii imense, reproducere a celei din Alba Iulia. Acest lucru nu prea ilustra ospitalitatea cu care ne laudam.

Artist roman incondeia oua la standul Romaniei
Una peste alta experienta mea la Targul international de turism ITB Berlin 2018 a fost una fantastica. Ca blogger am gasit multi viitori parteneri si oportunitati de colaborare. Ca profesionist in turism am descoperit care sunt tendintele pentru 2018 si cum se prezinta altii la astfel de evenimente. Ca si calator am aflat de noi destinatii si mi-am facut planuri marete pe care sper sa le pun in aplicare cat mai repede. A meritat fiecare minut petrecut acolo, am invatat multe in scurt timp si am profitat cat am putut ca ma aflam acolo. Acum nu-mi ramane decat sa mentin legaturile incepute la targ si sa ma pregatesc pentru 2019.